24-109.1 Norms Research in IR (1)

Veranstaltungsdetails
Schließen 

Lehrende: Prof. Dr. Antje Wiener

Veranstaltungsart: Projektseminar

Anzeige im Stundenplan: 24-109.12

Unterrichtssprache: Englisch

Min. | Max. Teilnehmerzahl: 15 | 15

Anmeldegruppe: Anmeldegruppe Projektseminare

Weitere Informationen:
Verwendbar in folgenden Studiengängen bzw. Modulen:
- B.A. Politikwissenschaft (Hauptfach): Vertiefungsmodul Politikwissenschaft (für Studierende mit Studienbeginn ab WS 13/14)

Dieses Projektseminar ist zweisemestrig (Teil 2 im SoSe 2018). Es können nur vollständig abgeschlossene Projektseminare (Teil 1 UND Teil 2 mit Projektarbeit) ins Vertiefungsmodul eingebracht werden. (Teil 2 kann nicht durch einsemestriges Vertiefungsseminar ersetzt werden.)

englischsprachige Übersetzung des Lehrveranstaltungstitels:

Kommentare/ Inhalte:
Lehrveranstaltungstitel (englischsprachige Übersetzung):
Norms Research in IR (1)

INHALTE:
This class provides an introduction to norms research in International Relations (IR) theory. Norms research follows the Constructivist turn in IR theory which noticed that norms influence state behaviour in a liberal community of states. In light of objections by designated norm-followers (often from the global South or East) vis-à-vis norms that were set by norm-setters (mostly from the global North or West), this original assumption has become contested. To counter uneven conditions in the plural global society, the literature on norm contestation has raised questions about justice and fairness. Subsequently, norms research has begun to address power-differentials, uneven social and political conditions that shape stakeholder agency, and plural practices that effect norm generation and change.  Leading questions of current norms research include: Whose norms count? How do norms emerge or change? Whose practices count? And, Whose practices ought to count? They highlight a shift from perceiving norms as structural categories towards norms as carriers of meaning, and as emerging through everyday practices thereby reflecting a plurality of agents at all scales of global society.

 

Lernziel:
The class addresses key texts of norms research (1), identifies the range of theoretical approaches and frameworks (2), and critically assesses the effect of norms in international relations (3).

Vorgehen:
This two-semester class applies problem-based learning (PBL). The outcome will be students’ BA dissertation proposals or research essays. The first semester puts an emphasis on acquiring knowledge and critically engaging with leading IR theory; the second semester centres – but does not exclusively target - more explorative and empirical research projects.

PBL stresses collective and interactive learning, and project related work inside and out-side the classroom. Students will continue to work in small groups, in direct discussion with the professor, or in interactive in-class discussions which include lectures, student presentations, group work, critical discussion and round-table debates. The teaching and learning tools include work with PPTs, audio-video material, the IT and common library research. In the first part of the semester selected literature will intensively discussed.

Based on these readings, the second semester of the seminar will focus on the process of drafting BA dissertation proposals. To that end, the weekly sessions will address the
Leading research question and the process of writing a thesis (or, alternatively, an encompassing research essay);


  • Formulation of the central research question (with reference to the literature);
  • Operationalization of a case study (if applicable) and choice of research method;
  • Drafting a proposal for the dissertation proposal and/or long research essay; and
  • Presenting and discussing these proposals in class.

Literatur:
PBL-preparatory reading:
Barrett, Terry 2005. What is Problem-based Learning? in O'Neill, Geraldine, Moore, Sarah and McMullin, Barry: Emerging Issues in the Practice of University Learning and Teaching. Dublin: AISHE.

Zusätzliche Hinweise zu Prüfungen:
Die Modulprüfung (Projektarbeit) findet im 2. Teil des Projektseminars statt. Die erfolgreiche Teilnahme (Studienleistung) am 1. Teil des Projektseminars ist die Zulassungsvoraussetzung für die Modulprüfung.

Obligatorische, unbenotete Studienleistungen:
Rezensionen, Arbeit in Kleingruppen, Beteiligung an Gruppenreferaten, Roundtable-Diskussionen.

Termine
Datum Von Bis Raum Lehrende
1 Di, 15. Okt. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
2 Di, 22. Okt. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
3 Di, 29. Okt. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
4 Di, 5. Nov. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
5 Di, 12. Nov. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
6 Di, 19. Nov. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
7 Di, 26. Nov. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
8 Di, 3. Dez. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
9 Di, 10. Dez. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
10 Di, 17. Dez. 2019 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
11 Di, 7. Jan. 2020 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
12 Di, 14. Jan. 2020 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
13 Di, 21. Jan. 2020 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
14 Di, 28. Jan. 2020 12:15 13:45 AP 1, 106 - bis auf weiteres gesperrt - Prof. Dr. Antje Wiener
Veranstaltungseigene Prüfungen
Beschreibung Datum Lehrende Pflicht
1. Studienleistung k.Terminbuchung Ja
Übersicht der Kurstermine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Lehrende
Prof. Dr. Antje Wiener